بررسی مزایای مدیریت موثر موجودی

پیگیری موجودی شما برای موفقیت شما در خرده‌فروشی ضروری است.

در ابتدایی‌ترین مرحله وظیفه شما تضمین محصولات برای پاسخگویی به تقاضای مصرف‌کننده است.

شما نمی‌توانید بدون مدیریت موجودی موثر این کار را انجام دهید.

فروش ازدست‌رفته کمتر

یکی از مزایای کلیدی سیستم مدیریت موجودی، تأثیری است که چنین سیستمی می‌تواند بر قیمت نهایی شما داشته باشد.

وقتی گزارش موجودی دقیقی ندارید، به‌راحتی می‌توانید محصولات را تمام کنید و فروش را از دست بدهید.

به‌جای تکیه بر حافظه خود یا بازدید از انبار برای تصمیم‌گیری در مورد سفارش مجدد، از گزارش موجودی به‌روز استفاده کنید

به‌سرعت ببینید چه محصولاتی در حال کاهش هستند

سطح موجودی خود را با آنچه که فروش خوبی داشته است مقایسه کنید

قبل از تمام شدن، مجدداً به عمده‌فروشان سفارش دهید

بسته به نرم‌افزار موجودی که استفاده می‌کنید، ممکن است بتوانید حداقل سطح موجودی را برای هر مورد تعیین کنید.

سپس می‌توانید لیست محصولاتی که زیر آن سطح هستند را مشاهده کرده و سفارش‌های خرید جدید را به‌سرعت ارسال کنید

سرمایه‌گذاری بهتر وجه نقد

برای موفقیت در خرده‌فروشی، باید پول نقد خود را عاقلانه با خرید مقدار مناسب هر محصول سرمایه‌گذاری کنید( به‌اندازه‌ای که فروش ادامه پیدا کند و از ریزش آن جلوگیری شود)اما نه آن‌قدر زیاد که برخی اقلام فقط در قفسه باشند و هزینه‌های حمل را افزایش دهند

نگه‌داشتن گزارش‌های موجودی دقیق کمک‌کننده است.

شما می‌توانید به‌سرعت محصولاتی را که به‌کندی حرکت می‌کنند شناسایی کنید تا بتوانید آنها را علامت‌گذاری کنید و آنها را پاک کنید تا پول نقد برای سرمایه‌گذاری در محصولات جدید، بازاریابی و موارد دیگر آزاد کنید

گزارش‌های دقیق‌تر

گزارش‌های دقیق محصول مقادیر دقیقی از بهای تمام شده موجودی را تولید می‌کنند که در صورت استفاده از بهای تمام شده فروش، برای دقت گزارش مالی ضروری است

این روش هزینه‌ای را که مستقیماً از ارزش دارایی محصول با هر فروش ناشی می‌شود، مرتبط می‌کند

تشخیص زودهنگام مشکل

اگر مراقب سطح موجودی خود باشید، فوراً به مشکلات پی خواهید برد( به‌جای ماه‌ها بعد)

شاید مرحله‌ای از فرایند انبار شما ازدست‌رفته باشد، شاید در فرمول ترتیب مجدد امتیاز شما خطایی وجود داشته باشد، یا یکی از فروشندگان شما در سفارش‌ها فروش اشتباه می‌کند، هم‌اکنون باید متوجه این موارد بشوید.

بهترین راه؟ تطبیق مداوم فروش و خرید از طریق یک سیستم مدیریت موجودی که به‌شدت حفظ شده است

مشتریان راضی‌تر

گزارش‌های دقیق موجودی نیز به شما کمک می‌کند خدمات بهتری به مشتریان ارائه دهید.

وقتی مشتریان می‌گویند که یکی از محصولاتی را که سفارش داده‌اند در مدت‌زمان معین دریافت نکرده‌اند، این کافی نیست که تنها با مدیریت زنجیره تأمین خود تماس بگیرید.

اگر محصول گم شده است، باید بتوانید گزارش خود را بررسی کنید و تأیید کنید که یک محصول اضافی در انبار دارید.

به همین ترتیب، اگر مرتباً سطح موجودی را بالا نگه دارید، می‌توانید محموله‌های نادرست را زودتر شناسایی کنید

و اگر سیستم موجودی شما با سفارش‌های خرید به‌روز باشد، می‌توانید محصولاتی را که مشتریان می‌خواهند بفروشید؛ زیرا می‌دانید موجودی جدیدی در راه است.

این نوع ارتباطات با مشتریان شما را تشویق می‌کند که به شما اعتماد کنند که در زمان‌های رقابتی، دارایی ارزشمندی است

سفارش مجدد آسان‌تر

اگر گزارش‌های شما به شما بگویند چه محصولاتی در دسترس هستند، سفارش مجدد بسیار کارآمدتر خواهد بود.

وقتی با اعداد موجودی کار می‌کنید و به حد قابل‌قبولی رسیده‌اید، می‌توانید از اتوماسیون برای شروع یک سفارش خرید جدید برای پرکردن کالاهای خود و ادامه فروش استفاده کنید

اگر گزارش‌های شما از نرم‌افزار مدیریت موجودی پیشرفته استخراج شده‌اند، می‌توانید ببینید که آیا قبلاً محصولاتی را با یک تأمین‌کننده سفارشی داشته‌اید یا خیر و آیا تأمین‌کننده شما زمان‌های طولانی یا تحویل نامنظم در کالاهای نهایی دارد.

اگر می‌خواهید سفارش مجدد را تحت کنترل نگه دارید، این اطلاعات ضروری است.

کاهش سرقت و ضرر

از دزدی گرفته تا ازدست‌دادن و آسیب، محصولات را می‌توان به طرق مختلف گم کرد.

اما اگر سطوح موجودی دقیق را مدیریت کنید، می‌توانید مشکلات را به‌سرعت شناسایی کنید

و درحالی‌که هیچ‌کس نمی‌خواهد فکر کند که کارکنانش ممکن است از آنها سرقت کنند، باید هوشیار بود.

نشان‌دادن اینکه موجودی دقیقی در اختیار دارید، یک عامل بازدارنده بزرگ برای سرقت است.

سیستم‌های اطلاعاتی مورد اعتماد

راه‌اندازی یک کسب‌وکار کارآمد و سودآور،وابسته به به‌اشتراک‌گذاری و استفاده از اطلاعات دقیق است.

یکی از راه‌های انجام این کار، از طریق یک سیستم نرم‌افزاری است که با همه چیز از دستگاه‌های فروش گرفته تا اسکنر بارکد ادغام می‌شود

اگر کارکنان شما بدانند که سطوح موجودی در سیستم شما همیشه به‌روز است، به نرم‌افزار اعتماد خواهند کرد و بیشتر از آن برای انجام وظایف خود استفاده خواهند کرد و در نتیجه برای گزارش‌گیری، همکاری و کارایی بهتر در تیم، داده‌های خالص‌تری خواهید داشت

کاهش هزینه‌های انبار

وقتی گزارش موجودی شما به شما ‌بگوید چه چیزی در انبار دارید، فرایند ارسال بسته‌بندی کارآمدتر اجرا می‌شود.

کارکنان انبار شما نیازی ندارند که به دنبال کالای گم شده بگردند؛ زیرا دقیقاً می‌دانید چه زمانی فروخته و ارسال شده است.

این به شما امکان می‌دهد تا سفارش‌های بیشتری را در مدت‌زمان یکسان با همان کارکنان پردازش کنید یا منابع خود را به طور متفاوتی متعادل کنید. سطوح دقیق موجودی می‌تواند کسب‌وکار شما را پویا نگه دارد

شمارش چرخه و بازده پایان سال

وقتی تمام سطوح موجودی شما همیشه به‌روز باشد، شمارش چرخه‌های دوره‌ای سریع‌تر و کارآمدتر می‌شوند، زیرا شما فقط داده‌هایی را تأیید می‌کنید که از قبل در سیستم شما وجود دارد، به‌جای اینکه پردازش داده‌های زمان‌بر را انجام دهید.

بازده فصل اوج

در صورت حجم بالای سفارش، مانند مواردی که در فصول اوج معاملات، رویدادهای فروش فوری، یا زمانی که افراد مشهور وارد محصولات شما می‌شوند، اعداد موجودی شما می‌توانند به‌منظور حفظ سودآوری فروش شما در همه موارد بالا باشند.

کانال‌ها – فقط درصورتی‌که اعداد برای شروع دقیق باشند- پیش‌بینی تقاضا برای کاهش کل هزینه مدیریت یک کسب‌وکار کلیدی هستند.

برای خرده‌فروشان درحال‌رشد، به‌ویژه آنهایی که مکان‌ها یا کانال‌ها را اضافه می‌کنند، مدیریت موجودی می‌تواند طاقت‌فرسا به نظر برسد..

اکنون باید درک کنید که چرا مدیریت موجودی کارآمد ضروری است.

بااین‌حال، ردیابی مؤثر موجودی شما چه چیزی را شامل می‌شود؟

موارد و تکنیک‌های بیشتری از آن چیزی که فکر می‌کنید دخیل هستند.

مطالب خواندنی بدار:

نقش ها و مسئولیت های یک پیمانکار ساختمان

بازسازی یا نوسازی؟

قراردادهای پیمانکار ساختمان